Motivaatio

  • Ihmisen toiminta suuntautuu useimmiten tavoitteisiin (syöminen, nukkuminen, opiskelu).  
  • Tavoitteen saavuttaminen tuottaa mielihyvää. 
  • Tavoitteen saavuttamattomuus aiheuttaa turhautumista. 
  • Tavoitteellinen toiminta on siis vuorovaikutuksessa tunteiden kanssa.
  • Tavoitteellinen toiminta on motivoitunutta, siinä on jokin päämäärä.  



MOTIIVI = Syy tavoitella jotain (tavoite) > Nälkä
MOTIVAATIO = Halu toimia tavoitteen saavuttamiseksi > Lähtee ruokakauppaan


SIIS NÄIN:

MOTIIVI > MOTIVAATIO > TAVOITTEELLINEN TOIMINTA > TAVOITE
Nälkä    >  Halu saada ruokaa > Liikkuminen kauppaan > Ruuan saaminen


  • Motivaatio saa meidät toimimaan ja tekee toiminnastamme mielekästä.

Pohdi 1:

1. Millaisia motiiveja sinulla on tänään ollut A) aamutoimissa kotona, B) tullessasi kouluun, C) koulussa?

2. Millaista toimintaa mainitsemasi motiivit saivat aikaan sinussa? Mitä olet tehnyt niiden saavuttamiseksi? Oletko ollut mielestäsi motivoitunut tekemään näitä asioita?




Motiivit voivat olla:

A. Synnynnäisiä  > Jano ja nälkä
B. Opittuja > Kaunistautuminen, arvostus.

A. Pitkäkestoisia > Uuden kielen oppiminen

B. Lyhytkestoisia > Jano ja nälkä
 

A. Tiedostettuja, tiedät itse mikä motiivi sinulla on > Nälkä
B. Tiedostamattomia, et tiedä itse motiivejasi > Tarve kuulua joukkoon

A. Sisäisiä: Toiminta ja saavutus ovat itsessään palkitsevia > Halu oppia uusia asioita
B. Ulkoisia: Hyöty tai ympäristön palaute tärkeää > Halu saada ammatti, rahaa ja arvostusta



Mitä on sisäinen motivaatio? -video (8:39min)
https://www.youtube.com/watch?v=TmZ0hWy40U8




Pohdi 2:
  • Lue seuraavat tarinat ja arvioi henkilöiden motivaatiota. 

  • Ovatko henkilöiden motiivit synnynnäisiä vai opittuja? Pitkäkestoisia vai lyhytkestoisia? Tiedostettuaja vai tiedostamattomia? Sisäisiä vai ulkoisia?
    Maija ei ole nukkunut yhtään edellisenä yönä. Väsymys painaa, mutta Maija ei tätä huomaa. Hän on luvannut tulla bileisiin ja lupaukset on pidettävä. Maija haluaisi sohvalle pitkälleen, mutta sohva on varattu. Ärtyneenä hän tiuskii kavereilleen ja käskee heitä olemaan hiljaa.   

    Pirjo suunnittelee 50-vuotisjuhliaan ensi kesälle. Pirjo on ollut pitkään huolissaan painon noususta ja vanheminen näkyy hänessä. Hän vertailee usein itseään muihin saman ikäisiin naisiin. Pirjo haluaa olla juhlissaan kaunis ja niinpä hän päättää aloittaa laihdutuskuurin. Hän muokkaa ruokavaliotaan terveellisemmäksi ja aloittaa liikunnan. Salaisissa toiveissa Pirjolla on uuden kumppanin löytäminen ja mielikuvissaan Pirjo hurmaakin laihtuneena naapurin sinkkumiehen.



    9-vuotias Jere on todella kiinnostunut cruisailemisesta ja hän onkin hankkinut uuden kalliin cruiserin. Jere haluaa oppia taidon yhtä hyvin kuin muutkin luokan pojat, sillä cruisaaminen näyttää hänestä niin hienolta. Jere onkin lyhyen ajan sisällä oppinut jo hyvin pysymään laudan päällä ja monia temppuja.  

    Liisa opiskelee sairaanhoitaksi. OIkeasti häntä ei ala kiinnosta, mutta ammatti on hieno ja arvokas. Monet opiskeltavat asiat inhottavat Liisaa, mutta hän kestää mielikuvatyöskentelyn avulla: Sitten kun on valmistunut, muut arvostavat ja kunnioittavat, saa työpaikan  ja rahaa jne.
    • Millainen motivaatio sinulla on opiskella lähihoitajaksi?


      https://studythings.wordpress.com/2012/09/13/maslowin-tarvehierarkia/
    • Abraham Maslowin tarvehierarkian avulla voi tarkastella motiiveja erilaisina tarpeina. 

    • Hierarkiassa 'alempana' olevien tarpeet tulisi tyydyttää ensin ja vasta tämän jälkeen seuraavat jne. 

    • Tarpeiden ja niihin vastaamisen kokemukset ovat tietysti yksilöllisiä eli vaihtelevat suuresti yksilöltä toiselle ja myös ajassa ja paikassa.

    • Tarpeiden tyydyttäminen on yhteydessä hyvään mielenterveyteen. 

    • Tarpeiden tyydyttämättömyys voi johtaa mielenterveysongelmiin.
     
    Pohdi 3:
    • Mitkä tarpeesi ovat tällä hetkellä tyydyttyneitä? 
    • Mitkä tarpeesi ovat tällä hetkellä tyydyttämättömiä? 
    • Uhkaako jokin tyydyttämätön tarve mielenterveyttäsi?