Tiedon käsittely: Kieli

  • Kieli ja ajattelu kehittyvät yhdessä > Käsitteellinen ajattelu. 

  • Kieli mahdollistaa ajatusten vaihdon muiden ihmisten kanssa (myös viittomakieli).

  • Kieli on on ajattelua tahdonalaisempi eli kontrolloitavissa.

Kielen kehittyminen:
  • Kielen oppiminen alkaa jo sikiöasteella > Oman äidinkielen rytmi ja äänteet kuullaan vatsanpeitteiden läpi. 

  • Symbolifunktio (= ajattelun kohteiden ja käsitteiden nimeäminen kielellisesti) herää noin vuoden iässä 
          > Tätä pidetään kielen oppimisen todisteena ja käsitteellisen ajattelun edellytyksenä.

Kielen oppimiseen vaikuttavat:
  • Fyysiset seikat (suun rakenne, aistien toimivuus, neurologiset edellytykset). 
  • Sosiaaliset seikat (malli, perheen tavat ja sosioekonominen asema).
  • Psyykkiset seikat (persoonallisuus).

Kielen ongelmia:
  • Fyysiset eli rakenteelliset suun ongelmat > Vaikuttavat puheen tuottamiseen.
  • Aistiongelmasta johtuva puhutun kielen ymmärtämiseen ja tuottamiseen liittyvät ongelmat (kuurous).
  • Fonologiset häiriöt = Äänteiden käyttämiseen ja tuottamiseen liittyvät ongelmat (esim. R-"vika").
  • Änkyttäminen. 
  • Dysfasia = Puheen ja kielen oppimisen vaikeus lapsuudessa (ei neurologista perustaa).
  • Lukihäiriöt, kuten dysleksia= lukemisen vaikeus ja dysgrafia = kirjoittamisen vaikeus. 
  • Kehitys- tai liikuntavammaisuuteen (mm. autismi) liittyvät puheen tuottamiseen ja / tai ymmärtämiseen liittyvät ongelmat.
  • Motorinen afasia = Puheen tuottamisen häiriö (johtuu Brocan alueen neurologisesta vauriosta).
  • Sensorinen afasia = Puheen ymmärtämisen häiriö (johtuu Wernicken alueen neurologisesta vauriosta)

Afasia = Vaikea puheen tuottamiseen ja / tai ymmärtämiseen liittyvä aivovaurioperäinen häiriö. 

Puheen kehityksen viivästymä (4:03min):
https://www.youtube.com/watch?v=Woug8fyQJSQ