- Kieli ja ajattelu kehittyvät yhdessä > Käsitteellinen ajattelu.
- Kieli mahdollistaa ajatusten vaihdon muiden ihmisten kanssa (myös viittomakieli).
- Kieli on on ajattelua tahdonalaisempi eli kontrolloitavissa.
Kielen kehittyminen:
- Kielen oppiminen alkaa jo sikiöasteella > Oman äidinkielen rytmi ja äänteet kuullaan vatsanpeitteiden läpi.
- Symbolifunktio (= ajattelun kohteiden ja käsitteiden nimeäminen kielellisesti) herää noin vuoden iässä
Kielen oppimiseen vaikuttavat:
- Fyysiset seikat (suun rakenne, aistien toimivuus, neurologiset edellytykset).
- Sosiaaliset seikat (malli, perheen tavat ja sosioekonominen asema).
- Psyykkiset seikat (persoonallisuus).
Kielen ongelmia:
- Fyysiset eli rakenteelliset suun ongelmat > Vaikuttavat puheen tuottamiseen.
- Aistiongelmasta johtuva puhutun kielen ymmärtämiseen ja tuottamiseen liittyvät ongelmat (kuurous).
- Fonologiset häiriöt = Äänteiden käyttämiseen ja tuottamiseen liittyvät ongelmat (esim. R-"vika").
- Änkyttäminen.
- Dysfasia = Puheen ja kielen oppimisen vaikeus lapsuudessa (ei neurologista perustaa).
- Lukihäiriöt, kuten dysleksia= lukemisen vaikeus ja dysgrafia = kirjoittamisen vaikeus.
- Kehitys- tai liikuntavammaisuuteen (mm. autismi) liittyvät puheen tuottamiseen ja / tai ymmärtämiseen liittyvät ongelmat.
- Motorinen afasia = Puheen tuottamisen häiriö (johtuu Brocan alueen neurologisesta vauriosta).
- Sensorinen afasia = Puheen ymmärtämisen häiriö (johtuu Wernicken alueen neurologisesta vauriosta)
Afasia = Vaikea puheen tuottamiseen ja / tai ymmärtämiseen liittyvä aivovaurioperäinen häiriö.
Puheen kehityksen viivästymä (4:03min):
https://www.youtube.com/watch?v=Woug8fyQJSQ