Tiedon käsittely: Toiminnan ohjaus

= Kyky suunnitella, ohjata, arvioida ja korjata omaa toimintaa



Osatekijät:
 
1. Tarkkaavuuden kontrolli 
> Keskittyminen olennaiseen



2. Tiedon käsittely
> Toimiminen tavoitteen mukaan tehokkaasti ja nopeasti 

3. Joustaminen
> Kyky vaihtaa toimintaa tarvittaessa 

4. Tavoitteiden asettaminen
> Aloitteellisuus, suunnitelmallisuus, strategian valinta 

Siis näin:

Opiskelijaryhmä on lähdössä tutustumiskäynnille SOS Kriisikeskukseen Pasilaan. Tapaaminen on sovittu Pasilan asemalle klo: 12.00. 

Selväntävät kysymykset voivat auttaa toiminnanohjauksessa:

1. Mitä piti tehdä? Tavata Pasilan asemalla klo: 12.00.



2. Miten päästään Pasilan asemalle? Mennään Malmin asemalle ja sieltä Junalla Pasilaan.
3. Mitä, jos junat ei kulje? Mennään bussilla.
4. Milloin pitää lähteä, miten päästään liikkeelle? Lähdetään klo: 11.30, jotta varmasti ehditään. Ensin kävellään MAlmin asemalle ja sieltä junalla Pasilaan.   



Toiminnanohjaus on prosessi:



1. Tarkkaavuuden tietoinen ja valikoiva suuntaaminen kohteeseen.

Olet luokassa. Oppitunti on juuri päättynyt. Sinulla on nälkä ja haluat mennä syömään. 
> Ajatusten suuntaaminen ruokailutapahtumaan, ruokalaan siirtymiseen.

Olet luokassa. Koe on juuri alkanut. Sinun pitäisi keskittyä kokeen tekemiseen.
> Katseen ja ajatusten suuntaaminen koepaperiin. 

2. Tarkkaavuutta estävien ärsykkeiden huomioiminen.

> Muiden keskustellessa vessassa käymisestä, pidät mielessä ruokalaan menemisen.
> Kuulet koepapereiden rapinaa, yskäisyjä, mutta yrität olla kiinnittämättä niihin huomiota.

3. Toimintaan suuntautuva käyttäytyminen

> Lähdet kulkemaan kohti ruokalaa.
> Suuntaat katseen kohti omaa paperia, luet kysymyksiä ja alat kirjoittamaan vastauksia.

4. Epäolennaisen käyttäytymisen estäminen.

> Et mene matkalla vessaan, vaikka muut menevät.
> Jossain kolahtaa tuoli, mutta et nosta päätästi katsoaksesi mitä tapahtui.

5. Ristiriitojen ratkaisu

> Menet ruokalaan, vaikka olisit voinut mennä vessaan. 
> Tarkkaavuuttasi häiritään jatkuvasti, mutta pidät ajatuksesi ja huomiosi sitkeästi koekysymyksissäsi ja omassa toiminnassasi.  



Toiminnanohjaustaidot kehittyvät murrosikään saakka.

Toiminnanohjaus voi heikentyä ikääntymisen myötä.

Toiminnanohjauksen ongelmat näkyvät etenkin siirtymätilanteissa ja uusissa, poikkeavissa ympäristöissä.

> Siirtyminen ulos (esim. välitunnille)
> Ruokaileminen jossain muussa, kuin tavanomaisessa paikassa.

Toiminnan ohjaamisen puutteet esiintyvät lähes aina samanaikaisesti muiden ongelmien kanssa:
  • ADHD / ADD
  • Autismin kirjon häiriöt
  • Kehitysvammaisuus
  • Muistin ongelmat, esim. dementia
  • Skitsofrenia
  • Puutteet matemaattisessa hahmotuskyvyssä > Suunnistamien paikasta toiseen todella vaikeaa